laura-en-nenee-udaipur.reismee.nl

Laatste schooldag

Vandaag was onze laatste schooldag. Gelukkig waren de meeste kinderen van onze klas weer terug! We hebben lesgegeven tot 11u en vonden het toen tijd voor een spelletje. De kinderen hebben genoten van een balspelletje op het plein.

Ondertussen zijn bijna alle matrassen aangekomen en komen verschillende kinderen ons bedanken voor het nieuwe matras, zo iets gaat hier snel de school rond:). Alle elektriciteit is inmiddels aangelegd, waar eerst een briefje hing met een doodshoofd erop getekend en "do not touch" hangen nu mooie, nieuwe, witte schakelaars. De leerkrachten bedanken ons voor het licht en de werkende ventilatoren, omdat het hun werk ook makkelijker maakt.

Tijdens de pauze gaan we naar de directeur om te vragen of het misschien mogelijk is dat de slechtziende jongen in onze klas een bril krijgt, want doof zijn is een, maar als je dan ook nog het bord niet kunt zien, dan wordt leren wel erg moeilijk. De directeur vertelt dat er meer kinderen zijn die visusproblemen hebben. Alle slechtziende kinderen worden meteen verzameld in de kamer van de directeur (7 in totaal) de hele school komt kijken wat er aan de hand is. De directeur belt meteen de opticien om te vragen wat een bril ongveer kost, 500 rupies per bril, dat is nog geen zeven euro!! De kinderen worden accuut naar de opticien aan de overkant gestuurd met een lerares, daar worden hun ogen opgemeten en de brillen worden besteld. Vanavond worden ze geleverd op school, dus vanaf maandag kunnen ook deze zeven kinderen het bord weer zien.

De slechtziende jongen is wel 6 keer naar ons toe gekomen om te "vertellen" dat hij zo blij was dat hij een bril krijgt, hij tekende zelfs een grote bril op het bord met "happy" erbij.....daar doe je het toch voor!!

Om 12.00u was er een afscheidsceremonie voor ons, alle kinderen zaten in dezelfde ruimte en hadden dansjes voorbereid. We kregen een bloemenketting om en een bindi (rode stip ter zegening). De kinderen hadden bij handenarbeid een badmat voor ons gemaakt, van gerecycelde spijkerbroeken. Ook kregen we kaarten en bloemtjes van de kinderen.

Bij het community center hadden we vandaag weer spelletjesdag, het is weer vrijdag!! We spelen memory en Uno. De kleinere kinderen kleuren en spelen met de klei die we hebben meegenomen. De klei was een groot succes!

Na afloop krijgen we van bijna alle kinderen kaarten en zelfs kleine cadeautjes, zo lief hoe ze van niks toch iets leuks/moois kunnen maken!

Oh wat gaan we dit missen thuis!!

Kevin, Lieke, Lia, Elle - Travel Active

Wat een prachtige en ontroerende afsluiting van jullie project! Fijn dat jullie zo flexibel waren wat betreft alle feestdagen in India - ontzettend mooi dat jullie zo veel goed hebben kunnen doen. Groetjes van het hele Team!

Lily

Nou zeg, ik krijg bijna tranen in m'n ogen van wat jullie voor die kinderen betekenen. Met zo'n simpele en blijkbaar goedkope (7 euro voor een bril!!) spullen. Heel erg mooi! Nu zal jullie budget toch wel ver op zijn. Nog fijne laatste dag morgen!

Jos

Heb er maar een woord voor SUPERSJOEN wat jullie hebben bereikt daar. Kan me voorstellen dat de kids hier hele goede herinneringen aan over houden. Hoop van harte dat er nog meer van zulke enthousiastelingen zijn als jullie om daar aan het werk te gaan.